شناسهٔ خبر: 176404 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کاهش تصدی‌گری و افزایش نقش بخش خصوصی، دستور کار جدید راه‌آهن

جبار علی ذاکری در هفته‌ گذشته یکی از مهم‌ترین وقایعی که در حوزه راه‌آهن رخ داد این بود که مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و با تصویب هیئت وزیران تغییر کرد؛ تغییری که گویی نقشه راه جدیدی را برای حوزه ریلی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه بود که طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری رسماً سکان‌داری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را به عهده گرفت، شخصی که سابقه قابل توجهی در زمینه راه‌آهن هم در بخش علمی و هم در بخش اجرایی دارد.

از مهم‌ترین گفته‌های ذاکری در این مراسم می‌توان به این بخش اشاره کرد که «باید از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ریلی استفاده کنیم.»

ذاکری در بخش دیگری توضیح داد: «مدیریت راه‌آهن در جهان به سمت کاهش تصدی‌گری دولت در بخش ریلی حرکت کرده است. برخی از کشورها صفر تا صد حوزه ریلی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و الگوی دیگر برون‌سپاری مأموریت‌هاست. کشور ما بینابین این دو قرار دارد و قطعاً نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدی‌گری راه‌آهن هستیم.»

به گفته مدیرعامل راه‌آهن «سرمایه‌گذاری در راه‌آهن موضوع دیگری است که نمی‌توان با اتکا به درآمدهای دولتی آن را تحقق بخشید و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری ریلی باید به‌صورت جدی‌تر در نظر گرفته شود. راهکار توسعه بخش ریلی بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی است و باید جذابیت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شود.»

این در حالی است که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم به‌صورت جدی به افزایش نقش بخش خصوصی در حوزه ریلی تأکید کرد و گفت که «درها باید به‌سوی همه ارکان بخش خصوصی که در حوزه ریلی کار می‌کنند، در کمال عدالت باز شود.»

به گفته وزیر راه و شهرسازی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که راه‌آهن باید به آن بپردازد، مسئله تعامل با بخش خصوصی است و درها باید به‌سوی همه ارکان بخش خصوصی که در حوزه ریلی کار می‌کنند، در کمال عدالت باز باشد. علاوه بر این شرکت‌ها باید برای کار در این حوزه با یکدیگر رقابت کنند و توجه ویژه به بخش خصوصی باید قوی‌تر پیش برده شود.

همه این موارد می‌تواند نشان از آن داشته باشد که نقطه تمرکز راه‌آهن در دولت چهاردهم، افزایش اعتماد و اتکا به توانمندی‌های بخش خصوصی است که در این راستا، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن در نخستین جلسه شورای مدیران راه‌آهن تأکید کرد که «باید به سمت کاهش تصدی‌گری راه‌آهن حرکت کنیم. شرکت‌های حمل‌ونقلی شکل‌گرفته‌اند تا بخشی از بار را از دوش راه‌آهن بردارند و در مقابل، سیاست‌گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت‌ها بر عهده ما باشد.»

براین‌اساس می‌توان دریافت که راه‌آهن با جلوه‌ای جدید از سیاست‌های کلان وارد عرصه خدمت خواهد شد که اساس و پایه آن بر کاهش تصدی گیری افزایش نقش بخش خصوصی است.

تأکید رئیس‌جمهوری بر ضرورت تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره

موضوع دیگری که در این هفته در حوزه ریلی بیش از دیگر موارد، به چشم خورد، مسئله احداث خط ریلی شلمچه-بصره بود. دراین‌خصوص وزیر راه و شهرسازی که به همراه رئیس‌جمهوری به عراق سفرکرده بود، از رایزنی و مذاکره با مقامات عراق برای تکمیل پروژه ریلی شلمچه- بصره خبر داد.

در این راستا رئیس‌جمهوری نیز طی یک سخنرانی به این موضوع تأکید کرد که به‌صورت ویژه تکمیل مسیر ریلی شلمچه-بصره را پیگیری خواهد کرد.